Aktualności
Reflex: Niewielki wzrost cen w pierwszym tygodniu nowego roku.
REFLEX, 5.01.2023
Można powiedzieć ze stało się tak, jak miało się stać. Zgodnie z zapewnieniami rządzących wpływ wyższego podatku vat po likwidacji tarczy inflacyjnej na ceny paliw jest marginalny.
Wzrost cen paliw wynikający ze zmiany stawki Vat z 8 do 23 % został zniwelowany obniżką cen w hurcie wprowadzoną od 31 grudnia ub.r.
Tylko na części stacji ceny wzrosły, ale i tak mniej niż wynikałoby to z różnicy w wyższym vacie i to raczej na krótko. Na początek roku średnie ceny na stacjach wynoszą dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,57 zł/l (+3 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,31 zł/l (+6 gr/l), oleju napędowego 7,67 zł/l (+2 gr/l), autogazu 3,03 zł/l (+9 gr/l).
Sytuacja na rynku krajowym wydaje się być stabilna na początku roku, w czy pomaga notowana korekta cen ropy Brent w dół, ponownie w okolice poniżej 80 USD/bbl. W tej sytuacji w kolejnych dniach na rynku hurtowym, ale też stacjach paliw możemy notować zbliżone do obecnego poziomy cen, poza autogazem. Tu podobnie jak w tym tygodniu będziemy prawdopodobnie obserwować największy wzrost cen detalicznych.
Ropa naftowa
Pierwszy tydzień 2023 roku przynosi spadki cen ropy naftowej. W czwartek rano ceny marcowej serii kontraktów na ropę Brent utrzymują się w rejonie 80 USD/bbl.W skali tygodnia ropa potaniała niecałe 4 USD/bbl. Ceny rosyjskiej ropy Urals (FOB Rotterdam) spadły do 40 USD/bbl tym samym spread cen spot Brent-Urals wraca do historycznych rekordów.
Rosyjski eksport ropy naftowej droga morską spadł w grudniu do 2,65 mln bbl/d wobec 3,08 mln bbl/d w listopadzie.
Rosja na rynki azjatyckie wysyła obecnie ponad 70% swojego morskiego eksportu. Przed wybuchem wojny na Ukrainie było to 25%. Największym odbiorcą rosyjskiej ropy naftowej drogą morską stały się Indie (ponad 1,1 mln bbl/d).Natomiast całościowo największym klientem Rosji pozostają Chiny gdzie rosyjska ropa trafia drogą morską i bezpośrednio ropociągami (ESPO, Atasu-Alashankou)
Europejski rynek diesla na początku nowego roku jest stabilny.
W najbliższym okresie można oczekiwać rosnącej zależności europejskiego rynku diesla od dostaw z Bliskiego Wschodu i Azji jako alternatywy dla olejów pochodzenia rosyjskiego.
Chiński rząd zdecydował o zwiększeniu do 18,99 mln ton (46%) limitów na eksport tzw. czystych produktów naftowych (benzyna, diesel, paliwo lotnicze).Limity eksportowe dla ciężkich olejów mają wzrosnąć 23% do 8 mln ton.
Chiny już w ubiegłym roku znacznie zwiększyły dostawy diesla do Europy, szczególnie było to widać w okresie czerwiec-październik.
Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert
Źródło: www.reflex.com.pl

Grupa MOL zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych zrównoważonych paliw
REFLEX, 19.08.2025
Czytaj więcej

Sklepy Żabka na stacjach paliw AVIA
REFLEX, 18.08.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Czy spotkanie Trump – Putin zmieni sytuację na rynku ropy?
REFLEX, 15.08.2025
Czytaj więcej

ORLEN rozwija sieć stacji nawodnych – nowy punkt na mapie Mazur w Rynie
REFLEX, 13.08.2025
Czytaj więcej

Więcej gazu ziemnego z zachodniopomorskich złóż ORLENU
REFLEX, 13.08.2025
Czytaj więcej

Porozumienie na rzecz bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej w otoczeniu obiektów PERN
REFLEX, 12.08.2025
Czytaj więcej

ORLEN instaluje kolejne morskie turbiny wiatrowe. Pięć wiatraków już na Bałtyku
REFLEX, 12.08.2025
Czytaj więcej

Renata Mroczek nowym Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki
REFLEX, 11.08.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Tańsze paliwa przed długim weekendem
REFLEX, 8.08.2025
Czytaj więcej