Aktualności

Grupa MOL zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych zrównoważonych paliw

REFLEX, 19.08.2025 
Grupa MOL pomyślnie zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych ekologicznych paliw na bazie olejów roślinnych (HVO) oraz zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) w rafinerii w Rijece. Wcześniej, Grupa przeprowadziła podobne testy w rafinerii Slovnaft w Bratysławie, co pokazuje technologiczną gotowość i determinację w dążeniu do spełnienia unijnych celów klimatycznych i dalszego wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego regionu. 

 Pilotażowy projekt w rafinerii w Rijece został zrealizowany we współpracy z Chevron Lummus Global (CLG), dostawcą pracującej tam instalacji hydrokrakingu. Celem było przetestowanie możliwości przerobu tradycyjnego surowca z 5% dodatkiem POME (Palm Oil Mill Effluent – produktu ubocznego produkcji oleju palmowego). Podczas testów przerobiono łącznie 1 tys. ton surowca biogennego. Cały proces nadzorowany był przez niezależnego audytora - Bureau Veritas d.o.o., zgodnie ze standardami ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) dotyczącymi biopaliw. 

 W związku z poziomem złożoności projektu, jaki wiązał się z przerobem nowego surowca o specyficznych właściwościach fizycznych i chemicznych, przygotowania zajęły osiem miesięcy. W trakcie testów pobrano ponad 400 próbek, które szczegółowo przebadało Centralne Laboratorium Testowe INA, podczas gdy wkład biogenny został przebadany metodą izotopu węgla C14, przez zewnętrzne, akredytowane laboratoria - Ruđer Bošković w Zarzebiu oraz Isotoptech Zrt. W Debreczynie. 

 Na początku br. rafineria MOL w Bratysławie z sukcesem przeprowadziła podobne testy. Biodiesel HVO na bazie olejów roślinnych został wytworzony w rafinerii w Bratysławie przy użyciu oleju z łupin orzechów nerkowca, a powstały w ten sposób biokomponent przerabiano razem z ropą naftową. W przypadku paliwa SAF, przetworzono częściowo rafinowany olej spożywczy wraz z tradycyjnym surowcem. Testy potwierdziły, że instalacja Rafinerii w Bratysławie, wykorzystywana do produkcji standardowej nafty lotniczej, nadaje się również do produkcji zrównoważonego paliwa.

 Grupa MOL od lat z powodzeniem stosuje metodę współprzetwarzania w rafinerii Dunaj na Węgrzech, redukując w ten sposób emisje tradycyjnych paliw, dzięki zmieszaniu ich z pozostałościami roślinnymi podczas produkcji. Komponenty biologiczne wraz z kopalnymi są bowiem przetwarzane jednocześnie, bezpośrednio podczas produkcji. 

 Odnawialne paliwa odgrywają istotną rolę w strategii Grupy MOL „Shape tomorrow”. Firma już jest istotnym graczem zarówno na węgierskim, jak i regionalnym rynku biopaliw i jednym z pionierów w Europie, jeśli chodzi o produkcję biopaliw lotniczych. 

 – Grupa MOL już dziś produkuje paliwo diesla i zrównoważone paliwa lotnicze z odnawialnych surowców i jest gotowa, by rozwijać ich produkcję. Jesteśmy strategicznie zaangażowani w zrównoważoną mobilność – zarówno na lądzie, jak i w powietrzu. Budując kompleksową ofertę w zakresie mobilności, chcemy oferować coraz szerszą gamę paliw, umożliwiając naszym klientom inteligentną transformację energetyczną. Już dziś odgrywamy w regionie istotną rolę w tym procesie i jesteśmy zdeterminowani, aby ją utrzymać, m.in. dzięki dalszym inwestycjom i innowacjom – powiedział Csaba Zsótér, starszy wiceprezes ds. paliw w Grupie MOL. 

 Grupa MOL stale rozwija nowe możliwości w zakresie produkcji biopaliw. We współpracy z lotniskiem w Budapeszcie, Wizz Air oraz spółką Airport Fuel Supply, Grupa już w 2022 r. uruchomiła na Węgrzech komercyjne testy produkcyjne zrównoważonych paliw lotniczych. W efekcie, paliwa tego typu weszły do stałej oferty firmy na Wegrzech, Słowacji i w Chorwacji, w ilościach odpowiadającym 14 tys. ton biokomponentów.

SAF mogą być produkowane wyłącznie z tradycyjnych surowców odnawialnych np. pochodzenia roślinnego lub z odpadów. Muszą jednak spełniać te same standardy techniczne i środowiskowe co konwencjonalne paliwa lotnicze. W tej chwili tylko nieliczne rafinerie na świecie są w stanie produkować zrównoważone paliwa lotnicze. Obecna i prognozowana podaż zdecydowanie nie nadąża za popytem na SAF, co znajduje odbicie w cenach. Dlatego też Grupa MOL strategicznie podchodzi do ich rozwoju, mając na uwadze zarówno ochronę klimatu, jak i możliwość zapewnienia bezpieczeństwa dostaw.

źródło: MOL Polska