Aktualności prawne w branży paliwowej / na rynku paliw ciekłych

/REFLEX, 12.09.2024/ Aktualizacja Informatora dla organów kontrolujących branżę paliwową. 

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przygotował kolejną aktualizację Informatora Kontroli dla organów nadzorujących działalność podmiotów funkcjonujących na rynku paliw ciekłych. Jedną z nowości jest wyjaśnienie zasad obrotu olejem HVO. 

W przypadku, gdy hydrorafinowany olej roślinny HVO jest wyprodukowany z biomasy, nie stanowi mieszaniny z olejem napędowym powstałym z ropy naftowej i jest przeznaczony do celów napędowych jako samoistne paliwo, stanowi rodzaj biopaliwa ciekłego, którym obrót wymaga posiadania koncesji Prezesa URE obejmującej biopaliwa ciekłe o kodzie CN 2710 19 43, lub biopaliwa ciekłe bez względu na kod CN. 

 W najnowszym Informatorze, w związku z wciąż niepełną funkcjonalnością Platformy Paliwowej, zawarto również wskazówki na temat możliwości pobrania ze strony internetowej URE aktualnych danych o rodzajach i lokalizacji infrastruktury paliw ciekłych.

Publikowany w serwisach URE Informator Kontroli[1] stanowi kompendium wiedzy dla organów kontrolujących rynek paliw płynnych. Celem publikacji jest wspieranie prawidłowego wykonywania obowiązków kontrolnych oraz zapewnienie sprawnego obiegu informacji pomiędzy organami kontrolnymi a URE. 

 W Polsce kontrole przedsiębiorstw paliwowych mogą prowadzić w szczególności: Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, Prezes Agencji Rezerw Materiałowych, Prezes Urzędu Dozoru Technicznego, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, a także Policja, Prokuratura, Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Straż Pożarna i Państwowa Inspekcja Sanitarna[2]. Poprzednia aktualizacja Informatora Kontroli miała miejsce w styczniu 2024 r.

/REFLEX, 29.08.2024/ Nowelizacja ustawy o SENT wprowadzi nowe obowiązki, do których trzeba się odpowiednio przygotować.
Nadchodzą dwie duże zmiany w systemie SENT, a każda z nich będzie dotyczyła innych podmiotów. W zeszłym tygodniu do sejmu wpłynął projekt ustawy nowelizującej ustawę o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym w zakresie obowiązku rejestracji przewozów wykonywanych przez przewoźników zagranicznych. W wykazie prac legislacyjnych ukazała się informacja o nowelizacji ustawy o SENT, która ma wprowadzić m.in. obowiązek monitorowania przewozów betonu oraz kary za brak potwierdzenia odbioru wyrobów. 
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, już od 1 listopada 2024 r. zagraniczni przewoźnicy mają zostać objęci obowiązkiem monitorowania wszystkich przewozów wykonywanych z przekroczeniem granicy Polski. Bez znaczenia będzie rodzaj przewożonego towaru. Przewoźnicy będą zobowiązani do wskazywania w systemie SENT szeregu informacji, w tym m.in. miejsce rozpoczęcia i zakończenia przewozu w Polsce, nadawcę i odbiorcę oraz państwo załadunku i rozładunku towarów, numer dokumentu przewozowego (jeśli jest wymagany), numer stosownego zezwolenia na przewóz, numer lokalizatora albo odpowiedniego urządzenia GPS. 

W wykazie prac legislacyjnych ukazała się informacja o nowelizacji ustawy o SENT, która ma wprowadzić m.in. obowiązek monitorowania przewozów betonu. Ponadto, ma zostać wprowadzona kara za brak potwierdzenia odbioru wyrobów, ponieważ ze względu na jej brak obecnie wielu użytkowników systemu nie dokonuje tej czynności.
Potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań wynika z dążenia do dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, a tym samym zwiększenia należnych wpływów do budżetu państwa w zakresie podatku od towarów i usług oraz w podatkach dochodowych.


/REFLEX, 9.09.2023/ Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 lipca 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i ich usytuowanie zostało opublikowane w dzienniku ustaw poz. 1707. Rozporządzenie wchodzi w życie 9 września 2023 r. Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1853 oraz z 2017 r. poz. 282), które zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

/REFLEX, 15.07.2022/ Ustawa z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom Dz. U. poz. 1488 - Ustawa dokonuje nowelizacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej oraz ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – przedłużając okres stosowania tzw. „tarczy antyinflacyjnej” do dnia 31 października 2022 r.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem wskazanych w ustawie regulacji, które wchodzą w życie w terminach wskazanych w ustawie. 


Systemem SENT został objęty przewóz towarów z pozycji: CN 2701 – węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla, CN 2704 – koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy. Zgłoszeniu podlegają przesyłki o masie powyżej 500 kg.

/BM REFLEX, 27.01.2022/ Niższy VAT na paliwa. Ustawa z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – podpisana 26 stycznia 2022 r.

Ustawa wprowadza również stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8 % dla: 
- benzyn silnikowych (CN 2710 12 45 lub 2710 12 49) oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, 
- olejów napędowych (CN 2710 19 43 i 2710 20 11) oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, 
- biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych – bez względu na kod CN, 
- przeznaczonych do napędu silników spalinowych gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych (CN 2711, z wyłączeniem CN 2711 11 00 i 2711 21 00) oraz gazowych węglowodorów alifatycznych (CN 2901), skroplonych. 

Ustawa przewiduje ponadto, iż w okresie od dnia 1 lutego 2022 r. do dnia 31 lipca 2022 r. sprzedawca dokonujący sprzedaży towarów objętych obniżonymi stawkami podatku od towarów i usług jest zobowiązany do zamieszczenia przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym dokonywana jest sprzedaż tych towarów, informacji o obniżonej wysokości podatku od towarów i usług w powyższym okresie.  
Analogicznie sprzedawca dokonujący sprzedaży gazu ziemnego oraz energii elektrycznej i energii cieplnej, jest zobowiązany do przekazywania nabywcy towarów informacji o obniżonej wysokości podatku od towarów i usług w powyższym okresie. 
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 r. 


Ustawa przewiduje czasową obniżkę stawek podatku na energię elektryczną i niektóre paliwa silnikowe, tj. olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę silnikową, gaz skroplony LPG. Zaproponowano także wprowadzenie zwolnień dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe (art. 1); czasowe wyłączenie z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw (art. 2).

Zmiana proponowana w ustawie akcyzowej spowoduje obniżenie stawek akcyzy na ww. wyroby energetyczne do wysokości minimum akcyzowego (wliczając opłatę paliwową i opłatę emisyjną) w taki sposób, że wysokość opłaty emisyjnej i opłaty paliwowej pozostaną w 2021 r. i 2022 r. na dotychczasowym poziomie.  

/BM REFLEX, 9.09.2020/ Aktualizacja pakietów informacyjnych dla przedsiębiorców działających na rynku paliw ciekłych
Na stronie Urzędu Regulacji Energetyki w sekcji Paliwa ciekłe opublikowane zostały zaktualizowane pakiety informacyjne dla przedsiębiorców prowadzących oraz zamierzających prowadzić działalność gospodarczą związaną z wytwarzaniem, magazynowaniem, przeładunkiem, obrotem oraz z przywozem paliw ciekłych. W pakietach znajdują się również informacje dotyczące zmian koncesji oraz przedłużenia terminu jej obowiązywania, a także nowy wzór wniosku o wpis do Rejestru Podmiotów Przywożących.


/BM REFLEX, 27-04-2020/ Rozporządzenie Ministra Klimatu zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych

Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527 oraz z 2020 r. poz. 284) zarządza się, co następuje: § 1. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. poz. 1680) po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu: 

„§ 1a. W okresie od dnia 1 maja 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. dla paliw ciekłych, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, w zakresie prężności par, destylacji oraz indeksu lotności, dopuszcza się stosowanie wymagań jakościowych określonych odpowiednio w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia dla okresu przejściowego.”. 

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2020 r.
/BM REFLEX, 1-04-2020/ Sent opałowy od 1 września!
W dniu 31 marca 2020 r. Sejm RP przyjął tzw. tarczę antykryzysową, w skład której wchodzi m.in. ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. 

 W art. 60 tej ustawy przewidziano przedłużenie możliwości stosowania dotychczasowych regulacji w zakresie akcyzy oraz tzw. ustawy SENT w odniesieniu do paliw opałowych do dnia 31 sierpnia 2020 r.

 Oznacza to przesunięcie terminu obligatoryjnego stosowania przepisów dot. tzw. SENT OPAŁOWEGO – zmiana art. 16 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019, poz.1556). Tym samym obligatoryjnie nowe zasady SENT i akcyzy wobec paliw opałowych miałyby być stosowane od 1 września 2020 r. r. (a nie jak dotychczas zapowiadano do 1 kwietnia 2020 r.).


/BM REFLEX, 27-02-2020/ Od marca opłata paliwowa w górę! 
Zgodnie z mieniające obwieszczeniem w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej na rok 2020 od 1 marca 2020 r. wzrosną stawki opłaty paliwowej na paliwa.  (Dz. U. 2020 poz 211)

 "Na podstawie art. 37m ust. 4 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Fundu-szu Drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 72 i 278) ogłasza się, co następuje: W obwieszczeniu Ministra Infrastruktury z dnia 7 listopada 2019 r. w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej na rok 2020 (M.P. poz. 1073) wprowadza się następujące zmiany: 
 1) w pkt 1 wyrazy „138,49 zł ” zastępuje się wyrazami „155,49 zł”; 
 2) w pkt 2 wyrazy „306,34 zł” zastępuje się wyrazami „323,34 zł”; 
 3) w pkt 3 wyrazy „170,55 zł” zastępuje się wyrazami „187,55 zł”. 

 Zmiany, o których mowa w pkt 1-3, stosuje się od dnia 1 marca 2020 r. zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020 (Dz. U. poz. 278)." 
 inf. własna 


/BM REFLEX, 5-02-2020/ Wysokość Narodowych Celów Wskaźnikowych ustalona na lata 2021-2024

Urząd Regulacji Energetyki przypomina, że zgodnie z art. 9 ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1527), wysokość Narodowych Celów Wskaźnikowych na lata 2021-2024 wynosi: 
 8,7 proc. - na rok 2021 
8,8 proc. - na rok 2022 
8,9 proc. - na rok 2023 
9,1 proc. - na rok 2024.


/BM REFLEX, 3-12-2019/  Stawki akcyzy na rok 2020

 W Monitorze Polskim z z 19 listopada 2019 r. zostało opublikowane Obwieszczenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 4 listopada 2019 r. w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe w roku 2020 (Monitor Polski rok 2019 poz. 1107). Obwieszczenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.


/BM REFLEX, 27-11-2019/ Minister Aktywów Państwowych podpisał rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych   

Minister Aktywów Państwowych podpisał rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu paliw ciekłych, których wytwarzanie, magazynowanie lub przeładunek, przesyłanie lub dystrybucja, obrót, w tym obrót z zagranicą, wymaga koncesji oraz których przywóz wymaga wpisu do rejestru podmiotów przywożących. Rozporządzenie zostało przekazane do publikacji w Dzienniku Ustaw. 

/BM REFLEX, 18-11-2019/  Ogłoszono stawki opłaty paliwowej na 2020 rok .

W przyszłym roku będą obowiązywały wyższe stawki opłaty paliwowej na benzynę, olej napędowy i gaz - wynika z obwieszczenia ministra infrastruktury, opublikowanego w Monitorze Polskim. 

Stawka za 1000 l benzyn silnikowych wzrośnie do 138,49 zł z 133,21 zł obowiązujących w tym roku. Opłata za 1000 l olejów napędowych i wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwa wzrośnie do 306,34 zł z 297,61 zł obowiązujących w tym roku, a opłata za 1000 kg gazów wzrośnie do 170,55 zł z 164,61 zł.