Aktualności
Port Gdańsk: paliwa, zboża i kontenery na plusie, węgla coraz mniej
REFLEX, 20.08.2024
W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył 38,1 mln ton ładunków. Gros z tego to paliwa płynne, które stanowią prawie 53 proc. przeładunków ogółem. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, głównie skonteneryzowana. Węgla jest za to na portowych nabrzeżach coraz mniej.
– Blisko 40 mln ton ładunków to dobry wynik, zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata, mam na myśli rok 2022 i 2023, mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 proc. mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Plusy
W ciągu 6 miesięcy br. przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk wyniosły 20,1 mln ton – to o blisko 10 proc. proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Za tak dobry wynik odpowiada Naftoport. Terminal obsłużył 253 zbiornikowce i przeładował 19,8 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych. Przeładunki drobnicy to ok. 11,6 mln t (więcej o 4,5 proc. niż w ub.r.), z czego 10,2 mln t to kontenery (wzrost o blisko 3 proc.). Jak widać, Baltic Hub, największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy, stale poprawia swój wynik – przeładował ponad 1 milion kontenerów 20 stopowych (TEU). I zrobił to pomimo zaawansowanych inwestycji, takich jak na przykład trwająca budowa nabrzeża T3.
Na plusie są też zboża. W ciągu I półrocza terminale przeładowały o 10 proc. ziarna więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W sumie było to ponad 1,5 mln ton – głównie w relacji eksportowej. Więcej przeładowano też samochodów i innych ładunków tocznych (ponad 63 tys. sztuk).
Minusy
Zdecydowanie mniej pracy niż w ubiegłym roku miały terminale węglowe – zarówno te zlokalizowane w porcie zewnętrznym, jak i wewnętrznym. W sumie przeładowały one ok. 3,3 mln ton węgla (z czego ponad 2,9 mln ton w relacji importowej). To o 62 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r.
Skąd taki spadek? W kwietniu br. resort przemysłu zablokował import węgla z zagranicy. Nie znaczy to, że surowiec do Polski nie jest sprowadzany. Nadal obowiązują bowiem umowy handlowe zawierane jeszcze przez poprzednie zarządy spółek importujących węgiel do Polski, w tym m.in. zarząd PGE Paliwa.
Spadek zanotowały też ładunki z kategorii inne masowe (przeładunki sięgnęły 1,5 mln ton), ruda (52 tys. ton) oraz drewno (39 tys. ton).
źródło: Port Gdańsk

Grupa MOL zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych zrównoważonych paliw
REFLEX, 19.08.2025
Czytaj więcej

Sklepy Żabka na stacjach paliw AVIA
REFLEX, 18.08.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Czy spotkanie Trump – Putin zmieni sytuację na rynku ropy?
REFLEX, 15.08.2025
Czytaj więcej

ORLEN rozwija sieć stacji nawodnych – nowy punkt na mapie Mazur w Rynie
REFLEX, 13.08.2025
Czytaj więcej

Więcej gazu ziemnego z zachodniopomorskich złóż ORLENU
REFLEX, 13.08.2025
Czytaj więcej

Porozumienie na rzecz bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej w otoczeniu obiektów PERN
REFLEX, 12.08.2025
Czytaj więcej

ORLEN instaluje kolejne morskie turbiny wiatrowe. Pięć wiatraków już na Bałtyku
REFLEX, 12.08.2025
Czytaj więcej

Renata Mroczek nowym Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki
REFLEX, 11.08.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Tańsze paliwa przed długim weekendem
REFLEX, 8.08.2025
Czytaj więcej