Aktualności
Kongres Branży Paliwowej. Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2023 r?
REFLEX, 12.04.2024
11 kwietnia odbył się Kongres Branży Paliwowej organizowany przez Polską Organizację Przemysłu i
Handlu Naftowego (POPiHN) we współpracy z Ośrodkiem Studiów Wschodnich (OSW). Podczas
wydarzenia przedstawiono raport roczny „Przemysł i handel naftowy 2023”, z którego wynika, że
mimo braku paliw z Rosji objętych sankcjami w Polsce zauważono wzrost zużycia paliwa.
W Kongresie udział wzięli przedstawiciele branży paliwowej oraz strony rządowej. Gościem był m.in.
Podsekretarz Stanu MF Jarosław Neneman, który powiedział, że szara strefa w paliwach w Polsce
utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – ujawnione podczas kontroli nieprawidłowości stanowią ok
1% zdarzeń objętych kontrolami. Walka z szarą strefą (nie tylko w paliwach) jest priorytetem tego
rządu.
Udział wziął także Podsekretarz Stanu MKiŚ Miłosz Motyka, który w mowie wprowadzającej
podkreślił, że obecną sytuację na rynku ropy i paliw należy uznać za stosunkowo stabilną, chociaż
zdajemy sobie sprawę z tego, że głęboka reorganizacja kierunków pozyskiwania ropy naftowej
stanowi ciągle olbrzymie wyzwanie w zakresie geopolityki w naszym regionie.
Do zebranych zwrócił się również gość specjalny, Miłosz Karpiński przedstawiciel Międzynarodowej
Agencji Energetycznej, który omówił przyszłości ropy i roli sektora naftowego w gospodarce
światowej.
Kongres Branży Paliwowej był okazją do zaprezentowania przygotowanego przez POPiHN raportu
rocznego ,,Przemysł i handel naftowy 2023”. Wynika z niego, że ostatecznie średnia cena benzyny
EU95 spadła o 2%, oleju napędowego o 8%, a autogazu o 7% rok do roku. Sprzyjało to wzrostowi
zużycia paliw transportowych w Polsce, które zwiększyło się o 7% w stosunku do 2022 r. Podkreślono,
że sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 5%, benzyn o 13%, a LPG o 7%.
W 2023 r. wraz z rosnącym krajowym popytem na paliwa płynne wzrósł także import. Dane wskazują,
że sprowadzono około 15,2 mln m3 paliw gotowych. To o prawie 2,8 mln m3 więcej względem 2022 r.
W ramach reeksportu część z tych paliw, głównie oleju napędowego, trafiła za granicę.
POPiHN zwraca uwagę na wpływ wojny w Ukrainie oraz sytuacji na Bliskim Wschodzie na światowy
rynek paliw. W Polsce wydarzenia te doprowadziły m.in. do częstych wahań cen oraz zmiany logistyki
dostaw, a także zwiększonego zapotrzebowania na paliwa i znacznego eksportu paliw do Ukrainy.
Podczas Kongresu Branży Paliwowej 2024 głos zabrali również przedstawiciele OSW, którzy mówili
m.in. o zagrożeniach transportu międzynarodowego, sytuacji gospodarczej i transformacji
energetycznej w Chinach, a także skutkach gospodarczych sankcji na rosyjski sektor naftowy oraz o
stanie obecnym i perspektywach polityki energetyczno-klimatycznej UE.
Rosyjski sektor naftowy próbuje adaptować się do sankcji, ale efektem utraty rynku europejskiego jest
zależność do Indii i Chin oraz zauważalna tendencja do spadku wydobycia. Zarazem należy oczekiwać
degradacji sektora naftowego ze względu na odcięcie od zachodnich technologii – ocenił Dyrektor
OSW Wojciech Konończuk.
Spotkanie podsumował Prezes POPiHN, wskazując ogrom wyzwań gospodarczych, politycznych i
środowiskowych rysujących się przed przemysłem naftowym w dobie transformacji energetycznej.
Leszek Wiwała zaznaczył, że członkowie POPiHN pozostaną aktywnymi uczestnikami gospodarki
niskoemisyjnej, jednocześnie zapewniając konsumentom bezpieczeństwo energetyczne, zaspokajając
zapotrzebowanie na paliwa, w stopniu umożliwiającym prawidłowe funkcjonowanie gospodarki.
źródło: POPIHN
REFLEX: Paliwo drożeje, diesel ponownie powyżej 6 zł za litr
REFLEX, 11.10.2024
Czytaj więcej
Pierwsze połączenie farmy wiatrowej Baltic Power z lądem
REFLEX, 7.10.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Podwyżki cen paliw na stacjach coraz bliżej
REFLEX, 04.10.2024
Czytaj więcej
7 wniosków z Kongresu Nowej Mobilności 2024
REFLEX, 4.10.2024
Czytaj więcej
Aż 41% Polaków korzystało z gazu płynnego LPG
REFLEX, 2.10.2024
Czytaj więcej
ORLEN uruchomił sprzedaż HVO100
REFLEX, 2.10.2024
Czytaj więcej
ORLEN przeznaczył 35 mln zł na walkę ze skutkami powodzi
REFLEX, 27.09.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Średnie ceny bezołowiowej 95 i diesla poniżej 6 zł/l.
REFLEX, 27.09.2024
Czytaj więcej
Kongres Nowej Mobilności – o przyszłości zeroemisyjnego transportu
REFLEX, 26.09.2024
Czytaj więcej