Aktualności
Kongres Branży Paliwowej. Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2023 r?
REFLEX, 12.04.2024
11 kwietnia odbył się Kongres Branży Paliwowej organizowany przez Polską Organizację Przemysłu i
Handlu Naftowego (POPiHN) we współpracy z Ośrodkiem Studiów Wschodnich (OSW). Podczas
wydarzenia przedstawiono raport roczny „Przemysł i handel naftowy 2023”, z którego wynika, że
mimo braku paliw z Rosji objętych sankcjami w Polsce zauważono wzrost zużycia paliwa.
W Kongresie udział wzięli przedstawiciele branży paliwowej oraz strony rządowej. Gościem był m.in.
Podsekretarz Stanu MF Jarosław Neneman, który powiedział, że szara strefa w paliwach w Polsce
utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – ujawnione podczas kontroli nieprawidłowości stanowią ok
1% zdarzeń objętych kontrolami. Walka z szarą strefą (nie tylko w paliwach) jest priorytetem tego
rządu.
Udział wziął także Podsekretarz Stanu MKiŚ Miłosz Motyka, który w mowie wprowadzającej
podkreślił, że obecną sytuację na rynku ropy i paliw należy uznać za stosunkowo stabilną, chociaż
zdajemy sobie sprawę z tego, że głęboka reorganizacja kierunków pozyskiwania ropy naftowej
stanowi ciągle olbrzymie wyzwanie w zakresie geopolityki w naszym regionie.
Do zebranych zwrócił się również gość specjalny, Miłosz Karpiński przedstawiciel Międzynarodowej
Agencji Energetycznej, który omówił przyszłości ropy i roli sektora naftowego w gospodarce
światowej.
Kongres Branży Paliwowej był okazją do zaprezentowania przygotowanego przez POPiHN raportu
rocznego ,,Przemysł i handel naftowy 2023”. Wynika z niego, że ostatecznie średnia cena benzyny
EU95 spadła o 2%, oleju napędowego o 8%, a autogazu o 7% rok do roku. Sprzyjało to wzrostowi
zużycia paliw transportowych w Polsce, które zwiększyło się o 7% w stosunku do 2022 r. Podkreślono,
że sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 5%, benzyn o 13%, a LPG o 7%.
W 2023 r. wraz z rosnącym krajowym popytem na paliwa płynne wzrósł także import. Dane wskazują,
że sprowadzono około 15,2 mln m3 paliw gotowych. To o prawie 2,8 mln m3 więcej względem 2022 r.
W ramach reeksportu część z tych paliw, głównie oleju napędowego, trafiła za granicę.
POPiHN zwraca uwagę na wpływ wojny w Ukrainie oraz sytuacji na Bliskim Wschodzie na światowy
rynek paliw. W Polsce wydarzenia te doprowadziły m.in. do częstych wahań cen oraz zmiany logistyki
dostaw, a także zwiększonego zapotrzebowania na paliwa i znacznego eksportu paliw do Ukrainy.
Podczas Kongresu Branży Paliwowej 2024 głos zabrali również przedstawiciele OSW, którzy mówili
m.in. o zagrożeniach transportu międzynarodowego, sytuacji gospodarczej i transformacji
energetycznej w Chinach, a także skutkach gospodarczych sankcji na rosyjski sektor naftowy oraz o
stanie obecnym i perspektywach polityki energetyczno-klimatycznej UE.
Rosyjski sektor naftowy próbuje adaptować się do sankcji, ale efektem utraty rynku europejskiego jest
zależność do Indii i Chin oraz zauważalna tendencja do spadku wydobycia. Zarazem należy oczekiwać
degradacji sektora naftowego ze względu na odcięcie od zachodnich technologii – ocenił Dyrektor
OSW Wojciech Konończuk.
Spotkanie podsumował Prezes POPiHN, wskazując ogrom wyzwań gospodarczych, politycznych i
środowiskowych rysujących się przed przemysłem naftowym w dobie transformacji energetycznej.
Leszek Wiwała zaznaczył, że członkowie POPiHN pozostaną aktywnymi uczestnikami gospodarki
niskoemisyjnej, jednocześnie zapewniając konsumentom bezpieczeństwo energetyczne, zaspokajając
zapotrzebowanie na paliwa, w stopniu umożliwiającym prawidłowe funkcjonowanie gospodarki.
źródło: POPIHN
![](/uploads/fotolia41222626subscriptionxxl-66a388ecbec7a.jpg)
Ryzyko podwyżek cen paliw na stacjach nadal minimalne
REFLEX, 26.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/fotolia10558123subscriptionxl-66a235e27f45d.jpg)
Alkohol na stacjach. Zaskakujący sondaż wśród młodych
REFLEX, 25.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/baltic-power-66a1f300120ce.jpeg)
Na Pomorzu powstają kluczowe elementy farmy Baltic Power
REFLEX, 25.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/morskiterminal2-66a0999892f1c.jpeg)
Końcowy etap budowy Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN w Gdańsku
REFLEX, 24.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/licznikelektromobilnosci2024-06grafika800x450pxjpg-66a0958862ec5.webp)
Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku
REFLEX, 23.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/lng-orlen-669f54a233f45.jpg)
ORLEN odebrał w Świnoujściu 300. ładunek LNG
REFLEX, 23.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/729x308-2-65bb8198e4a9a.jpg)
REFLEX: LPG najtańszy od lutego 2022 roku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/0-paliwa-min-350x350-669a229534ca9.png)
UOKIK: Jakość paliw ciekłych i LPG w 2023 roku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej
![](/uploads/lng-orlen-640f0459ed58c.jpg)
Gaz-System z decyzją lokalizacyjną dla terminala LNG w Gdańsku
REFLEX, 19.07.2024
Czytaj więcej