Aktualności

Iran i cieśnina Ormuz. Czym może grozić jej blokada?

REFLEX, 13.06.2025
Eskalacja konfliktu na linii Izrael - Iran po nocnym ataku stawia pytanie czym może grozić blokada cieśniny Ormuz?

Iran jest z jednej strony dużym producentem i eksporterem ropy naftowej, z drugiej kontroluje cieśninę Ormuz, drugi najbardziej strategiczny po Cieśninie Malakka punkt transportu ropy naftowej i paliw.

W kwietniu tego roku Iran produkował około 3,4 mln bbl/d ropy naftowej co czyni go trzecim największym (po Arabii Saudyjskiej i Iraku) producentem ropy naftowej w ramach OPEC. Zagrożeniem nie jest o tyle ryzyko brak na rynku ropy irańskiej, biorąc pod uwagę fakt, że aktualnie wolne moce przerobowe OPEC sięgają 5,3 mln bbl/d , ale irańska kontrola Cieśniny Ormuz. 

Zgodnie z danymi EIA drogą tą w 2023 roku przepływało około 15 mln bbl/d ropy naftowej co stanowiło blisko 20% światowego morskiego transportu ropy naftowej. Dodatkowo cieśniną transportowane jest około 6 mln bbl/d produktów naftowych. Największy wolumen ropy naftowej przez Cieśninę Ormuz transportuje Arabia Saudyjska – jest to około 40% przepływającej przez tę cieśninę ropy naftowej. Ponad 80% transportowanej tą drogą ropy naftowej i produktów naftowych trafia na rynki azjatyckie głównie do Chin, Indii, Korei Pd. i Japonii. Jest to również główna droga transportu LNG z Kataru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Udział Kataru w światowym eksporcie LNG w ubiegłym roku sięgał ponad 19% i kraj ten pozostaje kluczowym dostawcą LNG do Chin. Blisko ¼ importowanego przez Chiny LNG pochodziła właśnie z Kataru. 

Na chwilę obecną rynek ropy naftowej nie wycenia scenariusza istotnego wpływu konfliktu na podaż i transport ropy naftowej z Bliskiego Wschodu przez Cieśniną Ormuz.

Komentarz: Rafał Zywert REFLEX