Aktualności
Ruszył przetarg na szybkie ładowarki
REFLEX, 6,02.2025
GDDKIA ogłosiła przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Na oferty czeka do 1 kwietnia br. Okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.
Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Lista MOP-ów objętych przetargiem:
A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
Zmiany w warunkach przetargu
W przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych - OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania - OSŁ).
Tworząc nowe wymagania przetargowe, uwzględniliśmy uwagi i sugestie zgłoszone przez Operatorów Stacji Ładowania, podmioty paliwowe, a także stowarzyszenia zrzeszające ww. przedsiębiorstwa. Wprowadziliśmy możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy przez dzierżawcę w dwóch przypadkach. W pierwszym, jeśli otrzyma warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej przez OSD, które nie przewidują doprowadzenia przyłącza elektroenergetycznego niezbędnego do zasilania ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych do MOP. W drugim, gdy nie otrzyma dofinansowania na budowę ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych w ramach konkursu dla OSŁ prowadzonego przez NFOŚ. Uwzględniliśmy również postulaty dotyczące umiejscowienia szlabanów/słupków parkingowych przy dwóch miejscach postojowych przeznaczonych do ładowania pojazdów ciężarowych, aby zapobiec parkowaniu w tych miejscach pojazdów napędzanych paliwami konwencjonalnymi.
Elektryki naładujesz na kolejnych MOP-ach o funkcji komercyjnej
Planujemy, że do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy, zostaną uruchomione stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP:
A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).
Planowane przetargi na dzierżawę MOP o funkcji komercyjnej
W tym roku planujemy także ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. Przypomnijmy, że dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW, a dla ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
źródło: GDKIA

ORLEN uwolnił region od ropy naftowej z Rosji
REFLEX, 30.06.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Paliwa w hurcie tanieją, na stacjach ceny wyraźnie wyższe.
REFLEX, 27.06.2025
Czytaj więcej

Wakacje na stacjach bp zaczynają się 27 czerwca br.
REFLEX, 27.06.2025
Czytaj więcej

Wakacyjny rabat na paliwo aż do -50 gr/l na stacjach AMIC Energy!
REFLEX, 27.06.2025
Czytaj więcej

Weekendowa promocja wakacyjna – 30 gr/l taniej z aplikacją AVIA GO
REFLEX, 26.06.2025
Czytaj więcej

Jedziemy za rabatami! Skorzystaj z wakacyjnej promocji na Circle K
REFLEX, 26.06.2025
Czytaj więcej

31 MOP-ów dla dwóch operatorów szybkich ładowarek
REFLEX, 26.06.2025
Czytaj więcej

ORLEN obniża ceny paliw na wakacje. Nawet 20 zł taniej przy dystrybutorze
REFLEX, 26.06.2025
Czytaj więcej

Rząd przyjął rozwiązanie deregulacyjne dotyczące raportowania ESG dla firm
REFLEX, 26.06.2025
Czytaj więcej