Aktualności
Ruszył przetarg na szybkie ładowarki
REFLEX, 6,02.2025
GDDKIA ogłosiła przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Na oferty czeka do 1 kwietnia br. Okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.
Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.
Lista MOP-ów objętych przetargiem:
A1 - Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
A2 - Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
A4 - Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
S3 - Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
S7 - Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
S8 - Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
S17 - Niwa Babicka (woj. lubelskie),
S19 - Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S61 - Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).
Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
Zmiany w warunkach przetargu
W przypadku budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych najbardziej problematyczna jest konieczność doprowadzenia do MOP-ów przyłączy o mocy wystarczającej do zasilania ładowarek. Wymaga to poniesienia bardzo dużych nakładów finansowych. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje nabór wniosków o dofinansowanie budowy przyłączy (skierowany do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych - OSD) oraz konkurs na dofinansowanie budowy ładowarek elektrycznych o dużych mocach (skierowany do Operatorów Stacji Ładowania - OSŁ).
Tworząc nowe wymagania przetargowe, uwzględniliśmy uwagi i sugestie zgłoszone przez Operatorów Stacji Ładowania, podmioty paliwowe, a także stowarzyszenia zrzeszające ww. przedsiębiorstwa. Wprowadziliśmy możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy przez dzierżawcę w dwóch przypadkach. W pierwszym, jeśli otrzyma warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej przez OSD, które nie przewidują doprowadzenia przyłącza elektroenergetycznego niezbędnego do zasilania ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych do MOP. W drugim, gdy nie otrzyma dofinansowania na budowę ogólnodostępnej stacji ładowania pojazdów ciężarowych w ramach konkursu dla OSŁ prowadzonego przez NFOŚ. Uwzględniliśmy również postulaty dotyczące umiejscowienia szlabanów/słupków parkingowych przy dwóch miejscach postojowych przeznaczonych do ładowania pojazdów ciężarowych, aby zapobiec parkowaniu w tych miejscach pojazdów napędzanych paliwami konwencjonalnymi.
Elektryki naładujesz na kolejnych MOP-ach o funkcji komercyjnej
Planujemy, że do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy, zostaną uruchomione stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW. Dotyczy to MOP:
A2 - Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
S6 - Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
S19 - Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S17 - Pilawa (woj. mazowieckie).
Planowane przetargi na dzierżawę MOP o funkcji komercyjnej
W tym roku planujemy także ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii. Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. Przypomnijmy, że dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW, a dla ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).
źródło: GDKIA

Grupa MOL zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych zrównoważonych paliw
REFLEX, 19.08.2025
Czytaj więcej

Sklepy Żabka na stacjach paliw AVIA
REFLEX, 18.08.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Czy spotkanie Trump – Putin zmieni sytuację na rynku ropy?
REFLEX, 15.08.2025
Czytaj więcej

ORLEN rozwija sieć stacji nawodnych – nowy punkt na mapie Mazur w Rynie
REFLEX, 13.08.2025
Czytaj więcej

Więcej gazu ziemnego z zachodniopomorskich złóż ORLENU
REFLEX, 13.08.2025
Czytaj więcej

Porozumienie na rzecz bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej w otoczeniu obiektów PERN
REFLEX, 12.08.2025
Czytaj więcej

ORLEN instaluje kolejne morskie turbiny wiatrowe. Pięć wiatraków już na Bałtyku
REFLEX, 12.08.2025
Czytaj więcej

Renata Mroczek nowym Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki
REFLEX, 11.08.2025
Czytaj więcej

REFLEX: Tańsze paliwa przed długim weekendem
REFLEX, 8.08.2025
Czytaj więcej