Aktualności

REFLEX: Podwyżki cen paliw na stacjach, zwłaszcza benzyny, powinny nieco wyhamować

REFLEX, 02.02.2024
Prognozowane w ubiegłym tygodniu podwyżki cen paliw na stacjach stały się faktem. Ponownie mamy wzrosty cen średnio o 8 – 10 groszy na litrze benzyny oraz oleju napędowego i o 2 grosze na litrze autogazu. Aktualnie średnie ceny na stacjach wynoszą odpowiednio: benzyny bezołowiowej 95 - 6,41 zł/l (+9 gr/l w ciągu tygodnia), bezołowiowej 98 – 6,94 zł/l (+8 gr/l), oleju napędowego 6,58 zł/l (+10 gr/l), autogazu – 2,91 zł/l (+2 gr/l). 

 Ze względu na korektę na rynku ropy naftowej w dół oraz umocnienie złotego wobec USD poprawiła się sytuacja na krajowym rynku hurtowym. W przypadku hurtowych cen benzyny mamy już w tym tygodniu pierwsze obniżki, a w przypadku oleju napędowego powinny one nastąpić od soboty. W obu przypadkach jest szansa no pogłębienie tych spadków w I połowie przyszłego tygodnia. 

 W chwili obecnej obniżki cen w hurcie nie wpływają na sytuację na rynku detalicznym. Wyhamowanie podwyżek w hurcie daje dopiero szansę na zmniejszenie skali podwyżek cen przy dystrybutorach. Stąd w najbliższym tygodniu utrzymuje się wysokie prawdopodobieństwo, że na części stacji ceny dalej będą rosły. W przypadku benzyny średnie ceny w kroju mogą wzrosnąć o 2 – 4 gr/l, oleju napędowego o 5- 8 gr/l i autogazu do 2 gr/l . 

 Ropa naftowa 

W piątek rano notowania kwietniowej serii kontraktów na ropę Brent utrzymują się w rejonie 79 USD/bbl. W skali tygodnia ropa Brent potaniała około 4 USD/bbl. 

Czwartkowe (1 lutego) spotkanie Wspólnego Ministerialnego Komitetu Monitorującego OPEC+ (JMMC) zakończyło się brakiem rekomendacji odnośnie zmian polityki podażowej. JMMC ocenia sytuację rynkową jako stabilną i będzie nadal ściśle monitorował rynek. Następne spotkanie JMMC zaplanowano na 3 kwietnia. Ministrowie OPEC+ spotkają się osobiście dopiero 1 czerwca w Wiedniu. Póki co dodatkowe, dobrowolne cięcia produkcji w wysokości 2,2 mln bbl/d, wprowadzone w życie przez OPEC+ decyzją z 30 listopada ubiegłego roku, obowiązują do końca marca tego roku. 

Arabia Saudyjska tymczasem systematycznie zwiększa eksport ropy naftowej z terminalu Muajjiz nad Morzem Czerwonym (niedaleko Yanbu) z pominięciem Cieśniny Bab el-Mandeb, gdzie głównie mają miejsce ataki Huti. Ropa ta następnie z wykorzystaniem ropociągu SUMED prowadzącego przez Egipt trafia do terminali nad Morzem Śródziemnym. Zdolności przesyłowe ropociągu SUMED to około 2,5 mln bbl/d. Arabia Saudyjska w listopadzie (zgodnie z ostatnimi danymi JODI) eksportowała 6,34 mln bbl/d ropy naftowej, z tego blisko 78% trafiało na rynku azjatyckie 

Komentarz: Urszula Cieślak, Rafał Zywert 
Źródło: www.reflex.com.pl