Aktualności
POPIHN: Konsumpcja paliw płynnych po 3 kwartałach 2021 r.
BM REFLEX, 26.11.2021
W trudnym okresie wychodzenia z zeszłorocznych skutków pandemii, przy ograniczaniu
skutków nowych fal zakażeń, perturbacjach z certyfikacją dostawców biokomponentów
oraz produktów do ich wytworzenia i przy rosnących cenach paliw konsumpcja krajowa
po 9 miesiącach 2021 r. zanotowała wyraźnie lepszy wynik niż w tym samym okresie roku
poprzedniego. Skala popytu na paliwa płynne w poszczególnych miesiącach br. była wyższa
od wyników z tych samych miesięcy w roku poprzednim. Szczególnie istotne zwiększenie
sprzedaży paliw na rynku polskim obserwowano w okresie wyjazdów wakacyjnych, kiedy
zdecydowana większość Polaków wybrała urlop w kraju. Podróżowano więcej i to mimo
permanentnie rosnących cen paliw.
W stosunku do 3 kwartałów 2020 r. zwiększenie oficjalnego rynku wszystkich paliw
płynnych wyniosło 7% - tyle samo, co dla rynku tylko samych paliw silnikowych.
Prezentowane wyniki popytu zostały osiągnięte w warunkach braku wzrostu produkcji
krajowej paliw poprzez intensyfikację zakupów importowych i pomniejszenie eksportu.
Koniecznym uzupełnieniem dla produkcji krajowej – która w warunkach polskich nie
zaspokaja potrzeb krajowych, szczególnie w zakresie oleju napędowego i gazu płynnego LPG
- pozostał import dokonywany głównie przez spółki grupy POPiHN, a więc największych
graczy rynkowych, realizowany w tym roku w wymiarze znacznie przekraczającym
ubiegłoroczny (+30%).
Popyt na olej napędowy po 3 kwartałach 2021 r. był o 7% wyższy niż po 3 kwartałach 2020 r.
Dostawy rynkowe tego gatunku paliwa wyniosły 16,3 mln. m3
i były o ponad
1,1 mln m3 większe niż przed rokiem. Import i nabycia w-w wyniosły 33% całości dostaw
i były wyższe o 43% od ubiegłorocznych. Do kraju przywieziono łącznie 5,3 mln m3
tego
gatunku paliwa. Tzw. import uzupełniający, a więc dostawy realizowane przez operatorów
spoza POPiHN, zwiększył się o 29%, osiągając poziom 1,3 mln m3
. Oficjalna dynamika
dostaw rynkowych dla pozostałych firm będących członkami POPiHN, powiększyła
się w tym okresie o 48% wynosząc 4 mln m3
.
Wzrost oficjalnego popytu na benzyny silnikowe, w stosunku do 9 miesięcy 2020 r., wyniósł
8%. Ich import powiększył się prawie dwukrotnie i w konsumpcji krajowej stanowił 19%
rynku. Również w przypadku tego gatunku paliwa główni gracze rynkowi – firmy
członkowskie POPiHN – sprowadzili najwięcej produktu z zagranicy i to dwukrotnie więcej
niż przed rokiem. Import uzupełniający realizowany przez niezależnych dostawców wzrósł
jedynie o 5% i stanowił tylko 2% zaopatrzenia rynku. Popyt krajowy na paliwo do silników
z zapłonem iskrowym przekroczył 4,9 mln m3
i było to o 374 tys. m3 więcej niż przed rokiem.
Sprzedaż krajowa gazu płynnego LPG była o 3% wyższa niż rok temu i wyniosła 3,4 mln m3
.
Autogaz stanowił w tej wielkości około 2,8 mln m3
, co objęło około 57% rynku benzyn
silnikowych. To o 5 punktów procentowych mniej niż po 3 kwartałach 2020 r. Gaz płynny
LPG zwyczajowo w większości pochodzi z importu i po 9 miesiącach br. jego udział
w zaopatrzeniu rynku wyniósł 82% - tyle samo, co w roku poprzednim. Tzw. reeksport tego
gatunku paliwa – sprzedaż poza Polskę produktu, który do kraju został sprowadzony
z zagranicy – wzrósł o 7%, przekraczając o 600 m3 wolumen 200 tys. m3
.
Największe straty w czasie pandemii zanotowano dla rynku paliwa lotniczego JET. Rynek
ten nadal odbudowuje się bardzo powoli. W stosunku do 3 kwartałów 2020 r.
zapotrzebowanie na ten produkt w kraju wzrosło jedynie o 5%.
Nieznacznie wzrósł, bo o 1%, popyt na lekki olej opałowy. Udział importu w zaopatrzeniu
rynku tego gatunku paliwa wyniósł 4%, co było spadkiem do wyniku ubiegłorocznego
o 3 punkty procentowe.
Zapotrzebowanie krajowe na ciężki olej opałowy zmalało o kolejne 5%, i wciąż pozostawało
na niskim poziomie w stosunku do wolumenu, który polscy producenci wysyłają za granicę.
Ogółem, konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była
na poziomie wyższym o 7% od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2020 r., przy czym
udział importu w zaopatrzeniu rynku pozostał na poziomie z roku poprzedniego i wyniósł
29% rosnąc wolumenowo o 30%.
Źródło: POPIHN
REFLEX: Ceny paliw w cieniu konfliktu na Bliskim Wschodzie
REFLEX, 19.04.2024
Czytaj więcej
Projekt ORLEN z największą dotacją z Unii Europejskiej w obszarze wodoru
REFLEX., 18.04.2024
Czytaj więcej
Nowa promocja „Shell V-Power napędza korzyści”.
REFLEX, 18.04.2024
Czytaj więcej
Ruszają EXTRA poranki z kawą na stacjach Circle K
REFLEX, 18.04.2024
Czytaj więcej
Grupa ORLEN wybuduje farmę fotowoltaiczną na Dolnym Śląsku
REFLEX, 18.04.2024
Czytaj więcej
Grupa MOL uruchamia największą fabrykę zielonego wodoru w regionie
REFLEX/ 18.04.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Im bliżej majówki tym drożej na stacjach
REFLEX, 12.04.2024
Czytaj więcej
POPIHN: mimo sankcji na paliwa ze wschodu zużycie paliw w Polsce wzrosło.
REFLEX, 12.04.2024
Czytaj więcej
Kongres Branży Paliwowej. Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2023 r?
REFLEX, 12.04.2024
Czytaj więcej