Aktualności

POPIHN: Konsumpcja paliw płynnych po 3 kwartałach 2021 r.

BM REFLEX, 26.11.2021
W trudnym okresie wychodzenia z zeszłorocznych skutków pandemii, przy ograniczaniu skutków nowych fal zakażeń, perturbacjach z certyfikacją dostawców biokomponentów oraz produktów do ich wytworzenia i przy rosnących cenach paliw konsumpcja krajowa po 9 miesiącach 2021 r. zanotowała wyraźnie lepszy wynik niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Skala popytu na paliwa płynne w poszczególnych miesiącach br. była wyższa od wyników z tych samych miesięcy w roku poprzednim. Szczególnie istotne zwiększenie sprzedaży paliw na rynku polskim obserwowano w okresie wyjazdów wakacyjnych, kiedy zdecydowana większość Polaków wybrała urlop w kraju. Podróżowano więcej i to mimo permanentnie rosnących cen paliw.

W stosunku do 3 kwartałów 2020 r. zwiększenie oficjalnego rynku wszystkich paliw płynnych wyniosło 7% - tyle samo, co dla rynku tylko samych paliw silnikowych. 

Prezentowane wyniki popytu zostały osiągnięte w warunkach braku wzrostu produkcji krajowej paliw poprzez intensyfikację zakupów importowych i pomniejszenie eksportu. Koniecznym uzupełnieniem dla produkcji krajowej – która w warunkach polskich nie zaspokaja potrzeb krajowych, szczególnie w zakresie oleju napędowego i gazu płynnego LPG - pozostał import dokonywany głównie przez spółki grupy POPiHN, a więc największych graczy rynkowych, realizowany w tym roku w wymiarze znacznie przekraczającym ubiegłoroczny (+30%).

Popyt na olej napędowy po 3 kwartałach 2021 r. był o 7% wyższy niż po 3 kwartałach 2020 r. Dostawy rynkowe tego gatunku paliwa wyniosły 16,3 mln. m3 i były o ponad 1,1 mln m3 większe niż przed rokiem. Import i nabycia w-w wyniosły 33% całości dostaw i były wyższe o 43% od ubiegłorocznych. Do kraju przywieziono łącznie 5,3 mln m3 tego gatunku paliwa. Tzw. import uzupełniający, a więc dostawy realizowane przez operatorów spoza POPiHN, zwiększył się o 29%, osiągając poziom 1,3 mln m3 . Oficjalna dynamika dostaw rynkowych dla pozostałych firm będących członkami POPiHN, powiększyła się w tym okresie o 48% wynosząc 4 mln m3 .

Wzrost oficjalnego popytu na benzyny silnikowe, w stosunku do 9 miesięcy 2020 r., wyniósł 8%. Ich import powiększył się prawie dwukrotnie i w konsumpcji krajowej stanowił 19% rynku. Również w przypadku tego gatunku paliwa główni gracze rynkowi – firmy członkowskie POPiHN – sprowadzili najwięcej produktu z zagranicy i to dwukrotnie więcej niż przed rokiem. Import uzupełniający realizowany przez niezależnych dostawców wzrósł jedynie o 5% i stanowił tylko 2% zaopatrzenia rynku. Popyt krajowy na paliwo do silników z zapłonem iskrowym przekroczył 4,9 mln m3 i było to o 374 tys. m3 więcej niż przed rokiem.

Sprzedaż krajowa gazu płynnego LPG była o 3% wyższa niż rok temu i wyniosła 3,4 mln m3 . Autogaz stanowił w tej wielkości około 2,8 mln m3 , co objęło około 57% rynku benzyn silnikowych. To o 5 punktów procentowych mniej niż po 3 kwartałach 2020 r. Gaz płynny LPG zwyczajowo w większości pochodzi z importu i po 9 miesiącach br. jego udział w zaopatrzeniu rynku wyniósł 82% - tyle samo, co w roku poprzednim. Tzw. reeksport tego gatunku paliwa – sprzedaż poza Polskę produktu, który do kraju został sprowadzony z zagranicy – wzrósł o 7%, przekraczając o 600 m3 wolumen 200 tys. m3 . 

Największe straty w czasie pandemii zanotowano dla rynku paliwa lotniczego JET. Rynek ten nadal odbudowuje się bardzo powoli. W stosunku do 3 kwartałów 2020 r. zapotrzebowanie na ten produkt w kraju wzrosło jedynie o 5%. 

Nieznacznie wzrósł, bo o 1%, popyt na lekki olej opałowy. Udział importu w zaopatrzeniu rynku tego gatunku paliwa wyniósł 4%, co było spadkiem do wyniku ubiegłorocznego o 3 punkty procentowe. 

Zapotrzebowanie krajowe na ciężki olej opałowy zmalało o kolejne 5%, i wciąż pozostawało na niskim poziomie w stosunku do wolumenu, który polscy producenci wysyłają za granicę. 

Ogółem, konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była na poziomie wyższym o 7% od konsumpcji tych paliw po 3 kwartałach 2020 r., przy czym udział importu w zaopatrzeniu rynku pozostał na poziomie z roku poprzedniego i wyniósł 29% rosnąc wolumenowo o 30%.

Źródło: POPIHN