Aktualności
PERN rozwija współpracę z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. PERN i Port Gdynia – 400 mln zł w inwestycje paliwowe
REFLEX, 29.08.2023
Blisko 400 mln zł – tyle wyniosą inwestycje PERN oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., dzięki którym zwiększy się przepustowość bazy paliw PERN w Dębogórzu. Efekt? Jeszcze więcej paliw będzie mogło docierać do Polski drogą morską. Zarządy obu firm podpisały porozumienie, którego głównym założeniem jest rozładunek tankowców o nośności powyżej 120 tys. ton oraz możliwości magazynowania i szybkiej dystrybucji produktów w głąb kraju.
Inwestycje obu firm wynikają z istotnego wzrostu zapotrzebowania na obsługę coraz większych tankowców, dostarczających do Polski produkty naftowe. Trend ten został bardzo silnie wzmocniony poprzez zawirowania rynkowe wywołane wybuchem wojny w Ukrainie. Od tego czasu paliwa trafiają do Polski z coraz bardziej odległych kierunków, a importerzy oczekują możliwości obsługi coraz większych zbiornikowców.
Rekordowe Dębogórze
– Świat energetyki, w tym obszar ropy i paliw zmienił się w sposób istotny od 24 lutego 2022 roku. Dziś paliwa, które docierają do Polski trafiają do nas spoza Rosji. Jako PERN jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie. Inwestycje, które realizujemy wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., pozwolą nam znacznie poprawić elastyczność i efektywność całego systemu. To ważny sygnał dla polskiej gospodarki, ale też zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa – podkreślił Mirosław Skowron, prezes Zarządu PERN.
W I półroczu tego roku terminal w Dębogórzu przyjął ponad 1,7 mln m³ oleju napędowego, czyli prawie 60% więcej niż w analogicznym okresie roku 2022.
Baza ta jest intensywnie rozbudowywana – to właśnie tu PERN oddaje jesienią dwa zbiorniki po 32 tys. m³ każdy i planuje kolejne trzy o pojemności 50 tys. m³. Planowany jest także rozwój w obszarze dystrybucji paliwa na cały kraj poprzez transport kolejowy.
Strony Porozumienia zobowiązały się w nim do realizacji szeregu kluczowych inwestycji. PERN ma wybudować kolejne trzy zbiorniki magazynowe, by zwiększyć pojemność Bazy w Dębogórzu do 0,5 mln m3. Firma rozbuduje także front kolejowy o kolejną kabinę załadunkową, a także front załadunkowy cystern drogowych.
Głównym projektem ze strony Portu Gdynia jest przeprowadzenie i sfinansowanie rozbudowy stanowiska przeładunkowego paliw płynnych zgodnie z przyjętą koncepcją, ale także podjęcie dalszych (po uruchomieniu rozbudowanego stanowiska) prac analitycznych i rozwojowych zmierzających do zwiększenia jego zdolności przeładunkowych.
Podpisanie porozumienia, w ramach naszej długotrwałej współpracy z PERN, jest kolejnym krokiem do zwiększenia możliwości przeładunkowych portu, poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury. Nasze relacje oparte są na strategii, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy, co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
źródło: PERN
Stawki opłaty paliwowej na 2025 rok
REFLEX, 10.12.2024
Czytaj więcej
REFLEX: W przyszłym tygodniu zatankujemy taniej.
REFLEX, 06.12.2024
Czytaj więcej
Więcej gazu ziemnego z krajowych złóż – ORLEN zwiększa potencjał wydobywczy
REFLEX 4.12.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Podwyżki cen paliw na stacjach powinny wyhamować.
REFLEX, 29.11.2024
Czytaj więcej
Projekty wodorowe ORLENU wyróżnione
REFLEX, 29.11.2024
Czytaj więcej
Zespół ds. zapewniania bezpieczeństwa dostaw surowców energetycznych i paliw
REFLEX, 27.11.2024
Czytaj więcej
ORLEN wraca do UN Global Compact
REFLEX, 27.11.2024
Czytaj więcej
2 nowe stacje paliw MOYA w Rybniku.
REFLEX, 27.11.2024
Czytaj więcej
REFLEX:Geopolityka winduje ceny paliw
REFLEX, 22.11.2024
Czytaj więcej