Aktualności
Budowa terminala LNG małej skali w Gdańsku wchodzi w kolejny etap
BM REFLEX, 19.05.2020
Zakończono studium wykonalności projektu budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku. Kolejnym krokiem jest decyzja inwestycyjna. Byłby to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Inwestycja umożliwi wykorzystanie LNG jako paliwa w transporcie morskim i lądowym oraz tym samym wzmocni pozycję koncernu jako lidera w dziedzinie paliw alternatywnych.
Projekt budowy terminala LNG małej skali w Gdańsku Grupa LOTOS analizuje w konsorcjum z Operatorem Gazociągów Przemysłowych GAZ-SYSTEM. Będzie on stanowił bazę przeładunkową oraz logistyczną dla LNG, które zostanie dostarczone np. na stacje paliw, do bunkrowania statków lub do instalacji off-grid (poza siecią gazu ziemnego). Transport LNG z zachowaniem jego parametrów jest możliwy dzięki specjalistycznym cysternom oraz kontenerom kriogenicznym.
Projekt Grupy LOTOS jest także związany z planami rozbudowy zdolności przeładunkowych terminala LNG w Świnoujściu oraz koncepcją budowy tzw. terminala FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej. Chodzi o pływający terminal wyposażony w pokładowe urządzenia do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.
– Chcemy utrzymywać naszą silną pozycję lidera w dziedzinie paliw alternatywnych. Za lokalizacją bazy LNG w Gdańsku przemawia bezpośrednie sąsiedztwo portów morskich Gdańsk i Gdynia – największych polskich portów, które mogłyby być jednymi z kluczowych odbiorców LNG na potrzeby bunkrowania statków wykorzystujących to paliwo. Zakończył się etap związany ze studium wykonalności projektu. Przed nami decyzje inwestycyjne – mówi Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę zbiornika magazynowanego LNG, instalacji rozładunkowo-załadunkowej dla stanowiska statkowego, pompowni załadunkowo-rozładunkowej statku oraz pompowni autocystern i kontenerów. Docelowa zdolność magazynowa terminalu może wynieść ponad 3000 m3 LNG. Celem projektu jest analiza możliwości wejścia na nowy, perspektywiczny rynek, jakim jest rynek przeładunku i bunkrowania LNG. Rozbudowa polskich zdolności importowych otwiera realną możliwość stworzenia rynku przeładunku i dystrybucji LNG w Polsce i regionie, dla której istotnym elementem w ramach łańcucha logistyki mogłaby być Baza LNG w Gdańsku.
Gdańsk znajduje się w obszarze Transeuropejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Bałtyckie-Morze Adriatyckie, przez co stanowić może istotną bazę logistyczną dla transportu LNG wzdłuż całego korytarza, zwiększając szansę na rozwój wykorzystania LNG i jego atrakcyjność jako paliwa alternatywnego w transporcie. Baza LNG w Gdańsku mogłaby z powodzeniem zaopatrywać również tereny niezgazyfikowane w Polsce.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”, który został utworzony w celu wsparcia rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Inwestowanie w infrastrukturę ma przynieść korzyści w postaci wzrostu konkurencyjności oraz spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.
źródło: Grupa Lotos
REFLEX: Ceny paliw w cieniu konfliktu na Bliskim Wschodzie
REFLEX, 19.04.2024
Czytaj więcej
Projekt ORLEN z największą dotacją z Unii Europejskiej w obszarze wodoru
REFLEX., 18.04.2024
Czytaj więcej
Nowa promocja „Shell V-Power napędza korzyści”.
REFLEX, 18.04.2024
Czytaj więcej
Ruszają EXTRA poranki z kawą na stacjach Circle K
REFLEX, 18.04.2024
Czytaj więcej
Grupa ORLEN wybuduje farmę fotowoltaiczną na Dolnym Śląsku
REFLEX, 18.04.2024
Czytaj więcej
Grupa MOL uruchamia największą fabrykę zielonego wodoru w regionie
REFLEX/ 18.04.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Im bliżej majówki tym drożej na stacjach
REFLEX, 12.04.2024
Czytaj więcej
POPIHN: mimo sankcji na paliwa ze wschodu zużycie paliw w Polsce wzrosło.
REFLEX, 12.04.2024
Czytaj więcej
Kongres Branży Paliwowej. Jak wyglądał przemysł i handel naftowy w 2023 r?
REFLEX, 12.04.2024
Czytaj więcej