Aktualności
Budowa terminala przeładunkowego ORLEN w Gdańsku osiągnęła półmetek
REFLEX, 31.01.2024
Prace przy budowie terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle postępują zgodnie z planem i są już zaawansowane w 50 proc. Inwestycja znacząco wzmocni możliwości logistyczne rafinerii w Gdańsku i umożliwi docelowo przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie. Równolegle realizowana jest budowa hydrokrakingowego bloku olejowego, który zwiększy możliwości przerobu ropy i pozwoli na wprowadzenie nowych kategorii zaawansowanych produktów olejowych.
– Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nasze gdańskie aktywa, aby zapewnić im długofalową rentowność i wzrost wartości w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Budowa terminala na Martwej Wiśle, zwiększy możliwość dostaw biokomponentów do produkcji paliw zgodnie z unijnymi regulacjami. Jednocześnie pozwoli gdańskiej rafinerii na eksport olejów bazowych II generacji, których produkcja będzie możliwa, dzięki inwestycji w hydrokrakingowy blok olejowy. Jego uruchomienie otworzy przed gdańską rafinerią nowe rynki i znaczącą poprawi jej konkurencyjność – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Budowa terminala, za którą odpowiada sopocka Grupa NDI, znajduje się w połowie realizacji. Procentowe zaawansowanie poszczególnych zadań wynosi około 60 proc. w części terminalowej oraz 50 proc. w części rafineryjnej. Dzięki terminalowi, rafineria w Gdańsku wzmocni swoją logistyczną niezależność i zyska dodatkowy szlak ekspedycyjny. Zdolność przeładunkowa terminala planowana jest na ok. 2 mln ton produktów rocznie.
W ramach budowy terminala przeładunkowego na Martwej Wiśle powstanie nabrzeże o długości 380 metrów. Pozwoli to obsługiwać jednostki morskie o ładowności do 10 tys. ton. Na nabrzeżu znajdą się dwa stanowiska przeładunkowe – każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Inwestycja obejmuje również rurociągi, estakady oraz infrastrukturę podziemną i pomocniczą, która połączy nowy terminal z rafinerią.
Wartość kontraktu na budowę terminala to około 500 mln złotych. Inwestycja rozpoczęła się w styczniu 2023 r. a jej zakończenie planowane jest na 2025 rok.
Z terminalem ściśle związana jest realizowana przez ORLEN budowa hydrokrakingowego bloku olejowego (HBO). Inwestycja poprawi ekonomikę przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. HBO umożliwi m.in. produkcję 400 tys. ton nowoczesnych olejów bazowych grupy II oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych. Dzięki budowie terminala, nowe, wysokomarżowe produkty powstające w HBO będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co dodatkowo odciąży znajdującą się na terenie zakładu bocznicę kolejową.
ORLEN ma w planach także kolejne inwestycje w rafinerii w Gdańsku, w tym w nowoczesne, nisko- i zeroemisyjne technologie. Do końca 2027 roku na terenie zakładu powstanie instalacja produkująca niskoemisyjny wodór z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. W ramach inwestycji powstanie również farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią oraz system odzysku ciepła odpadowego.
źródło: Orlen
REFLEX: Ceny paliw na stacjach mogą jeszcze spadać
REFLEX/ 17.05.2024
Czytaj więcej
Licznik Elektromobilności: po polskich drogach jeździ już ponad 100 tys. osobowych BEV i PHEV
REFLEX, 17.05.2024
Czytaj więcej
Terminale paliw Grupy ORLEN zasilane OZE
REFLEX, 15.05.2024
Czytaj więcej
Grupa Unimot wprowadziła paliwo HVO na pierwszej ze swoich stacji paliw AVIA
REFLEX, 15.05.2024
Czytaj więcej
Sieć MOYA otworzyła kolejną stację na Podkarpaciu
REFLEX, 15.05.2024
Czytaj więcej
REFLEX: Wzrosła szansa na obniżki cen paliw na stacjach
REFLEX, 10.05.2024
Czytaj więcej
ORLEN uruchamia energooszczędne stacje
REFLEX, 9.05.2024
Czytaj więcej
Wodne stacje ORLEN gotowe na nowy sezon żeglarski
REFLEX, 29.04.2024
Czytaj więcej
Majowe promocje paliwowe z bp
REFLEX, 29.04.2024
Czytaj więcej